برخی نکات درباره محدودیت های بازسازی در زمینه دکوراسیون

نقشه طراحی
2,178

برخی نکات درباره محدودیت های بازسازی در زمینه دکوراسیون

پیشترها در یادداشتی به این موضوع پرداختیم که یکی از مسائل اساسی در دکوراسیون داخلی ساختمان, جنبه زیبائی شناسی است. ضمنا در این رابطه نیز یادداشتی داشتیم که سلیقه های زیبائی شناسی ( مُد ) در روزگار ما نسبت به گذشته, هم خیلی سریعتر تغییر کرده و نیز بسیار متنوع گردیده است.

آنچه اینجا بدان خواهیم پرداخت, تنها به موارد بازسازی محدود و مربوط است. از جمله زمینه های بازسازی منازل یا محل کار, تغییرات مربوط به دکوراسیون می باشد. به این ترتیب با هزینه بمراتب کمتر, میتوان به تغییراتی در زیبائی شناسی هر فضا دست زد که با روشهای دیگر معمولا هزینه های چند برابر دارد.


در شرایطی که دخل اغلب مردم به ریال و خرجشان به دلار است, کمتر خانواده ای قادر است به نسبت بزرگ شدن فرزندان و نیاز خانواده به فضاهائی جداگانه و آپارتمانی بزرگتر, به منزلی جدید و مناسب تر نقل مکان کند.

از جمله این تغییرات در دکوراسیون, جابجائی های معین در جداسازی فضاها ( پارتیشن بندی ) و نیز اجرای سقف های کاذب می باشد. این جابجائی ها معمولا بدان جهت ضرور میگردد که خانواده قدری بزرگتر, جا افتاده تر و یا . . . خدای ناکرده همراه پرستاری از بیمارانی میگردد که نیاز به مراقبت های خاص و ویژه دارند. چنین تغییر و تحولات, لاجرم با دستکاری های معین در تاسیسات ساختمان نیز همراه است.

به این ترتیب ممکن است اهالی منزل تصمیم بگیرند مثلا یک اطاق خواب, کار یا مطالعه به مجموعه معماری داخلی خانه یا آپارتمان اضافه کرده, قدری اطاق پذیرائی را بزرگ یا کوچکتر کنند یا . . . تغییرات معینی در اطاق نشیمن یا سرویس ها داده شود.

در شرایطی که درآمد و پس انداز خانواده ها روز به روز از هزینه های زندگی عقب می ماند و متاسفانه ارزش پول ملی مرتب در حال کاهش است, معمولا خیلی از خانواده ها قادر نیستند همزمان با بزرگ شدن خانواده و مسائلش, به منزل جدید, بزرگتر یا راحتتری نقل مکان کنند. در این شرایط با خانواده های بسیاری مواجه هستیم که با وجود تولد و بزرگ شدن چند فرزند, هنوز در همان آپارتمان کوچکی زندگی میکنند که سالها پیش آنرا با هزار قرض و وام و گرفتاری خریداری کرده اند.

یکی از بیشترین مراجعات به دفاتر تزئیناتی و دکوراسیون داخلی ساختمان, از سوی همین خانواده هاست که منازلشان نیاز به چنین بازسازی و تغییر دکوراسیون دارد. ما قبلا در چندین یادداشت, مطالبی درباره ارتباط دکوراسیون با ” نیاز “, ” روحیات “, ” بودجه “, ” فرهنگ زندگی ” و ” نظر سنجی ” تقدیم کرده ایم. لذا نیازی به تکرار آنها نیست و علاقمندان میتوانند به همان یادداشتها در این ارتباط مراجعه نمایند.


امروزه یکی از بیشترین مراجعات به دفاتر تزئیناتی و دکوراسیون داخلی ساختمان, از سوی خانواده هائی است که منازلشان نیاز به بازسازی و تغییر دکوراسیون دارد !

اینجا تنها میخواهیم بر این نکته تاکید کنیم که معمولا بین ” هزینه ” های بازسازی و ” ارزش ” هر ملک ارتباطی قائلند که بنظر ما نیازمند بازنگری است. ” دکوراسیون بهفرم ” معتقد است هدف از هر هزینه در زندگی, در درجه نخست تامین آسایش, آرامش و حال خوب برای همه آنانی است که فعلا تا مدتی معین زیر یک سقف باهم زیست میکنند. لذا ما این سخن رایج را که ” این ملک, ارزش چنین هزینه هائی ندارد ” , همیشه و همه جا صادق نمیدانیم.

شاید یک ملک بجهت سال ساخت, موقعیت محلی یا غیره, نتواند هزینه های فلان سطح از بازسازی را باصطلاح بازگرداند. اما آسایش و راحتی ساکنان آن ملک را چه کسی و کدام بازار میتواند ” ارزش ” گذاری کند؟

مسلما اگر موقعیت مالی یک خانواده اجازه دهد, بهتر است بجای فلان قدر هزینه بازسازی در ملکی قدیمی و دیرسال, آنجا را فروخته و به ملکی نوساز و مناسب تر نقل مکان کنند. اما وقتی برای اکثریت قابل ملاحظه ای از مردم چنین امکان مالی فراهم نیست, چه باید کرد ! ؟

در چنین موارد, ارزش واقعی هر طراح معماری کاردان با احساس مسئولیت بیشتر مشخص میشود. آنان میتوانند با مذاکره لازم با اهالی و برآوردهای مالی و زمانی, چندین گزینه را پیش پای خانواده بگذارند تا ایشان بتوانند با همفکری مناسب, دست به انتخاب بهترین گزینه ممکن بزنند.


نقشه ها اگرچه بر کاغذ میکشند, اما آنچه یک خانه را گرم و با روح میکند دل دادن طراح معماری و دکوراسیون است که به دل آنان است که قرار است در آن خانه باهم زیست کنند !

بنظر ما آنچه در این شرایط بویژه اهمیت دارد, نگاه قدری بلندمدت تر به مسائل دکوراسیون داخلی ساختمان است. در شرایطی که خانواده ها به هرجهت تحت فشارهای گوناگون مادی, اجتماعی و روحی اند, نباید گذاشت خانواده ها گرفتار هزینه های زود به زود و دوباره و چندباره گردند.

با آرزوی رفع هرچه زودتر مشکل ” کرونا ” از سر هر خانواده و جمله کسب و کارها, بیائیم در این دوره سخت بیشتر بفکر جان, جیب و روحیه همدیگر باشیم !

استفاده از ریاضی و محاسبات, نه تنها در فیزیک و نجوم و علوم پیچیده, بلکه برای هر کار معمول و بظاهر ساده هم مفید است. درخیلی از مشاغل ( از جمله اداره امور مالی منزل ) خیلی ها به ” حساب سرانگشتی ” معتقدند. چنین روشی را بسیاری از استادکارهای نجار هم راحتتر از استفاده از فرمولهای ریاضی و قضایای ” پیچیده ” هندسی میدانند :

https://www.instagram.com/p/CBQm07zAWOX/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.